Organizacija Haver Srbija
Menu
  • ENGLISH VERSION
    • ABOUT HAVER SERBIA
    • HAVER TEAM
    • ONGOING PROJECTS
      • KNOWLEDGE = TOLERANCE
      • MIDRASHA
      • CHEVRUTA CARAVAN
      • TRAINING FOR VOLUNTEERS
      • ACTIVITIES
      • TOURS & RESEARCH
      • MINORITY GROUPS
      • ACTIVITIES IN PARTNERSHIP
      • ART SHOP
    • NEW PROJECTS
    • PARTNERS
  • HAVER SRBIJA
    • O ORGANIZACIJI
    • TIM
    • VOLONTERI
  • PROGRAMI
    • HEVRUTA KARAVAN
    • PROGRAMI ZA ĐAKE
    • DIJALOG
    • HAVER I JEVREJSKA ZAJEDNICA
    • MIDRAŠA
    • TRENING ZA VOLONTERE
    • TURA RAZNOLIKOSTI
    • PORTRETI I SEĆANJA
  • ONLINE
    • ONLINE PROGRAMI
    • KVIZOVI
    • PREDAVANJA
    • KONFERENCIJE
  • JUDAIZAM
    • PRAZNICI
    • SIMBOLI
    • ŽIVOTNI CIKLUS
    • KRATKA ISTORIJA
    • KOŠER ISHRANA
    • JEVREJSKE KNJIGE
    • IZRAEL
    • JEVREJSKE MUDROSTI
  • ŠOA
    • HOLOKAUST
    • MITOVI O JEVREJIMA
    • OBRAZOVANJE O HOLOKAUSTU
    • DISKRIMINACIJA
  • AKTUELNOSTI
  • ČLANCI I TEKSTOVI
  • KONTAKTIRAJTE NAS

  • 060 / 345 - 30 - 08
  • haversrbija@gmail.com

© 2013-2022 Sva prava zadržana
Powered by ArsMagine.com

Šabat – vreme mirovanja

Piše: Dragana Stojanović

Rad za priručnik koji priprema Nada Banjanin Đuričić

 

Šabat – praznično vreme čije ime upućuje na sedmi dan stvaranja sveta u jevrejskoj tradiciji praznuje se od petka u sumrak do subote uveče. Ovih 25 sati karakteriše mirovanje, odsustvo rada i praznična atmosfera, a zbog svoje važne uloge u podsećanju na stvaranje sveta i jevrejsku istoriju zauzima važno mesto u jevrejskim kalendarima i religijsko-običajnim praksama.

Šabat podseća na dve ključne ose:

 

1. Stvaranje sveta

– Naime, kao što je, prema Tori, Bog stvorio svet za šest dana pri čemu je sedmi dan, bivajući zadovoljan, odredio za mirovanje, tako je i Šabat dat sedmog dana za radost i mirovanje ljudima. Držanje i proslavljanje Šabata tako svedoči o samom stvaranju sveta i potvrđuje ga, a u isto vreme poziva ljude da i u savremenoj žurbi oko svakodnevnih obaveza zastanu čak i ako sav posao nije završen, te da sagledaju lepotu urađenog i odvoje vreme za odmor i radost u krugu porodice i dragih ljudi. Šabat je posvećeno vreme, vreme odvojeno za posebne, praznične aktivnosti i međuljudsku komunikaciju.

1. stvaranje sveta

2. Izlazak iz Egipta
– U istorijskom procesu izlaska iz Egipta Jevreji su postali slobodan i, kasnije, etnički-pravno definisan narod. Šabat je stoga i praznik slobode – slobode od robovanja svakodnevnim aktivnostima i obavezama, sloboda od neprestane trke za osvajanjem prostora. Šabat je hram u vremenu (Kaplan), mesto odvojeno za sasvim posebne praznične trenutke. Sloboda se u Šabatu ogleda na još jedan način – kao jednakost. Naime, toga dana su svi bez razlike (klasne, uzrasne, rodne i druge) oslobođeni rada i uronjeni u atmosferu praznika i mirovanja, što vodi neprestanom podsećanju na suštinsku jednakost ljudi, koju ne bi trebalo zaboravljati ni tokom radnih dana.
2. jednakost
Šabat započinje molitvom i svečanom večerom, a tokom samog subotnjeg dana uvek ima sasvim dovoljno vremena i za druženje, čitanje i odmaranje. Za Šabat se sve priprema unapred – kako je to dan u kome se ne rade nikakvi stvaralački poslovi (u to ulaze i paljenje vatre – dakle, kuvanje, kao i prenošenje stvari, pisanje, brisanje, konstrukcijski poslovi i slično), čitavo vreme ostavljeno je za dodir sa onim što se često tokom nedelje zanemaruje, a što se odnosi na odmor, učenje, molitvu i kvalitetne međuljudske relacije.
3. sabat vecera
Šabat je, dakle, prateći sve ovo, i stub očuvanja jevrejskog identiteta – kako istorijskog, tako i savremenog. Što je još važnije, kroz dimenziju sećanja na stvaranje sveta, slobodu i praznično mirovanje Šabat podseća i na dimeniziju opšteljudskog, dragocenu vrednost koju je neophodno čuvati i iznova razumevati.

 

Dragana-Stojanovic-pic-2-168x300

Dragana Stojanović rođena je 1983. godine u Kikindi. Osnovne i master studije etnomuzikologije završila je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Svoja interesovanja proširuje tokom interdisciplinarnih doktorskih studija Teorije umetnosti i medija na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, gde je odbranila tezu doktorske disertacije zasnovanu na savremenim feminističkim i postfeminističkim teorijama koje tematizuju mesto ženskog subjektiviteta u području umetnosti i kulture. Uključena je u brojne projekte vezane za neformalnu edukaciju u oblasti studija roda, kao i u oblasti jevrejske kulture, istorije, tradicije i savremenosti. Trenutno radi kao docentkinja za oblasti Teorija umetnosti i medija i Kultura i studije kulture na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu.

Dragana je saradnica i volonterka organizacije Haver Srbije.


Pročitajte još:

  • Zašto odmaramo na Šabat?
  • Istraživanja pokazala da Šabat poboljšava zdravlje

Više o ostalim praznicima:

  • Šabat
  • Roš Hašana
  • Jom Kipur
  • Sukot
  • Šemini Aceret i Simha Tora
  • Hanuka
  • Tu biŠvat
  • Purim
  • Pesah
  • Lag BaOmer
  • Tu BeAv
  • Tiša BeAv
  • Novije ustanovljeni praznici
  • « Jevrejski praznici
  • Roš Hašana »