Zašto je važno podučavati decu i mlade o Holokaustu?
Holokaust je jedna od najdelotvornijih i najobimnije dokumentovanih tema za pedagoško istraživanje osnovnih ljudskih etičkih pitanja. Proučavanje i istraživanje istorije Holokausta dovodi do kritičkih pouka u vezi sa ljudskim ponašanjem. Učenje o Holokaustu takođe upućuje na jedno od centralnih načela obrazovanja: šta znači biti odgovoran građanin i građanka. Učeći o Holokaustu, u mogućnosti smo da uvidimo da:
- demokratske institucije i vrednosti nisu samoodržive, neophodno ih je ceniti, negovati i obezbediti
- ćutanje i ravnodušnost prema tuđoj patnji i kršenju ljudskih prava u bilo kom društvu može još više da produbi problem
- Holokaust nije bio nesrećan slučaj u istoriji – do Holokausta je došlo zato što su pojedinci, organizacije i cele vlade određenih država odlučili da diskriminacija bude nekažnjena, da dozvole predrasude, mržnju i na kraju masovna ubistva.
.
Zašto, šta i kako podučavati o Holokaustu:
Učenje o bilo kojoj temi ima za cilj da podstakne intelektualnu znatiželju kod „učenika“ i da inspiriše kritičko razmišljanje i lični napredak. Iz tog razloga predlažemo da se časovi o Holokaustu isplaniraju uzimajući u obzir odgovore na pitanja kako i zašto. Pre nego što se odluči o metodologiji i sadržaju koji će se podučavati osvrnimo se na sledeća pitanja:
- Zašto je važno da učenici uče o ovom delu istorije?
- Koje su najznačajnije pouke koje učenik treba da nauči o Holokaustu?
- Zašto je određeni tekst, slika, dokument ili film odgovarajuće sredstvo za prenošenje pouke koju želite da Vaši učenici usvoje?
.
Među brojnim razlozima ponuđenim od strane edukatora koji se bave temom Holokausta navešćemo sledeće:
- Događaji koji su se desili tokom Holokausta su prekretnica, ne samo u istoriji dvadesetog veka već i u istoriji čovečanstva.
- Učenje o Holokaustu pomaže učenicima da razumeju posledice predrasuda, rasizma i stereotipa u bilo kom društvu, takođe im pomaže da razviju svest o vrednostima pluralizma i podstiče prihvatanje raznolikosti u pluralističkom društvu.
- Holokaust obezbeđuje kontekst za istraživanje opasnosti koja sledi nakon ćutanja, apatije i indiferentnosti prema ugnjetavanju drugih.
- Holokaust pokazuje da je moderna nacija sposobna da iskoristi svoju tehnološku usavršenost i birokratsku infrastrukturu za sprovođenje destruktivne politike na više nivoa u rasponu od društvenog inženjeringa do genocida.
- Učenje o Holokaustu pomaže učenicima da razmišljaju o posledicama zloupotrebe moći i o ulozi i odgovornostima pojedinaca, organizacija i nacije kada su suočeni sa kršenjem ljudskih prava i/ili politikama genocida.
- Dok učenici stiču razumevanje o glavnim istorijskim, društvenim, verskim, političkim i ekonomskim faktorima koji su kulminirali u Holokaust, takođe stiču svest o složenosti teme kao i stav o tome kako kombinacija faktora može da prouzrokuje raspadanje demokratskih vrednosti. To navodi učenike da razumeju da je odgovornost građanina u demokratskom društvu da identifikuje znake opasnosti i da oseti kada je potrebno reagovati.
.
Nakon što nastavnik odluči koji su razlozi zašto svojim učenicima da predaje o Holokaustu, veća je mogućnost da će bolje izabrati kontekst koji je u skladu sa interesovanjima učenika i koji im obezbeđuje jasnije razumevanje kompleksne istorije. Većina učenika pokazuje veliko interesovanje za proučavanje Holokausta jer ova tema obrađuje pitanja sa kojima se odrasli ljudi svakodnevno susreću a odnose se na poštenje, pravednost, lični identitet, pritisak među vršnjacima, saglasnost, ravnodušnost, poslušnost itd. Učenici se takođe susreću sa izazovom da shvate razmere Holokausta, a naročito su pogođeni činjenicom da je toliki broj ljudi dozvolio da dođe do genocida ovih razmera neuspevajući da se odupru ili suprotstave.