Organizacija Haver Srbija
Menu
  • ENGLISH VERSION
    • ABOUT HAVER SERBIA
    • HAVER TEAM
    • ONGOING PROJECTS
      • KNOWLEDGE = TOLERANCE
      • MIDRASHA
      • CHEVRUTA CARAVAN
      • TRAINING FOR VOLUNTEERS
      • ACTIVITIES
      • TOURS & RESEARCH
      • MINORITY GROUPS
      • ACTIVITIES IN PARTNERSHIP
      • ART SHOP
    • NEW PROJECTS
    • DONATION
  • HAVER SRBIJA
    • O ORGANIZACIJI
    • TIM
    • VOLONTERI
  • PROGRAMI
    • HEVRUTA KARAVAN
    • PROGRAMI ZA ĐAKE
    • DIJALOG
    • HAVER I JEVREJSKA ZAJEDNICA
    • MIDRAŠA
    • TRENING ZA VOLONTERE
    • TURA RAZNOLIKOSTI
    • PORTRETI I SEĆANJA
  • ONLINE
    • ONLINE PROGRAMI
    • KVIZOVI
    • PREDAVANJA
    • KONFERENCIJE
  • JUDAIZAM
    • PRAZNICI
    • SIMBOLI
    • ŽIVOTNI CIKLUS
    • KRATKA ISTORIJA
    • KOŠER ISHRANA
    • JEVREJSKE KNJIGE
    • IZRAEL
    • JEVREJSKE MUDROSTI
  • ŠOA
    • HOLOKAUST
    • MITOVI O JEVREJIMA
    • OBRAZOVANJE O HOLOKAUSTU
    • DISKRIMINACIJA
  • DONIRAJ
  • ČLANCI I TEKSTOVI
  • KONTAKTIRAJTE NAS

  • haversrbija@gmail.com

© 2013-2024 Sva prava zadržana
Razvio Drazen (זאב) Pekusic

Tolerantno društvo je zdravo društvo: Evo zašto je važno druženje dece različitih vera

.

Izvor: Newsweek

Zajedništvo ljudi različitih vera, kultura i običaja neprocenjivo je bogatstvo jednog društva. Deca koja odrastaju u takvom okruženju ne boje se drugog i drugačijeg, uvažavaju različitosti i ne mrze.

Osnovne vrednosti svakog civilizovanog društva su tolerancija i multikulturalnost na čijim usvajanjima roditelji moraju da rade sa decom od malih nogu.

Zajedništvo ljudi različitih vera, kultura i običaja neprocenjivo je bogatstvo jednog društva. Deca koja odrastaju u takvom okruženju ne boje se drugog i drugačijeg, uvažavaju različitosti, ne mrze, i što je najvažnije spremna su da prihvate nova društvena iskustva i postignu razumevanje.

Prva druženja deca ostvaraju još u vrtiću, i već tada uočavaju da se njihov način života, kultura i običaji uveliko razlikuju od nekih njihovih vršnjaka.

U tom dobu deca nemaju negativan osećaj prema drugačijem, jer prolaze fazu u kojoj stiču prva saznanja o svom okruženju. Zato je to period kada veliku ulogu u razvijanju odgovornih pojedinaca društva igraju roditelji i vaspitne ustanove.

Uz zaista velike nacionalne podele koje odlikuju današnju civilizaciju, ipak, postoje društva koja ponosno ističu bogatstvo različitosti. Generacije koje odrastaju u takvim sistemima vrednosti, od najranijeg doba naučene su da poštuju drugog i drugačijeg.

Neopterećenost pogrešnim idealima i generacije odgovornih pojedinaca sasvim izvesno stvaraju i ekonomski jaka društva. Ljudi različitih nacionalnosti i verskih uverenja prihvataju jedni druge, i pokušavaju da decu odgajaju u tolerantnom i ekonomski sigurnom okruženju.

Ukoliko na održavanju takvog sistema vrednosti društvo ne radi konstantno, veoma lako može doći u situaciju da se suoči sa velikim i nepremostivim nacionalnim razlikama.

Mala iskra može izazvati požar, a želja za etnički čistim područjem dovesti do teških situacija u kojim svi podnose jednaku žrtvu. Nacionalna izolacija plodno je tlo i za različite vrste manipulacija, i nemogućnost menjanja društva u skladu sa potrebama pojedinca.

U bivšoj Jugoslaviji kolektivna svest naroda i narodnosti promenjena je za samo dvadesetak godina. Stvorene su generacije dece koja od jednom čula da postoje tamo neki Bošnjaci, Crnogorci, Hrvati, Srbi, Indijci ili Amerikanci.

U osiromašenom društvu malo ko sebi može da priušti putovanje u druge zemlje, tako da im je i na taj način uskraćena mogućnost da upoznaju druge kulture i običaje. Na osnovu pogrešnih i površnih ideala kreiraju svoj svet:

– ne znaju kako se živi u susednim državama;
– ne ostvaraju kontakte sa svojim vršnjacima;
– putem medija dobijaju subjektivne i površne informacije;
– samo ono na šta su navikli definišu kao prihvatljivo i ispravno.

.

.

Opasni, izolovani nacionalni krugovi svako društvo vuku u siromaštvo, neznanje i mržnju. Čak i kad se mališanima iz tih krugova kroz neka povremena druženja ukrste putevi nisu spremni da prihvate jedni druge, jer su godinama izolovano odgajani.

Takvi pojedinci vode društvo u ekonomsko, socijalno i kulturno siromaštvo.

Versku i nacionalnu pripadnost nismo u mogućnosti da biramo, jer je dobijamo po rođenju, zato nas ona ne sme određivati kao osobe. Međuljudski odnosi zavise od toga koliko smo bliski, a od te bliskosti zavise naše ljudske vrednosti.

Povezanost sa drugima i stvaranje tolerantne zajednice su najviše vrednosti svake osobe, a prirodno je da sticanjem tih vrednosti imamo više razumevanja i postajemo tolerantniji.

Zato su sve osobe jednako važne i imaju jednaku vrednost za društvo u celini. A svaki pojedinac svojim vlastitim delovanjem može doprineti zdravijem društvu.

Druženja sa decom koja se razlikuju, u svakom detetu posebno razvija osećaj prijateljstva i tolerancije prema drugim etničkim grupama.

Zato je važno da kod deteta od najranije dobi razvijamo navike tolerancije, međusobnog uvažavanja, saradnje i ljubavi. Deca koja odrastaju uz uvažavanje različitih nacionalnih, verskih i kulturnih grupa temelj su izgradnje ekonomski stabilnog i tolerantnog društva.

.

Povratak na listu članaka

  • « Javno zagovaranje
  • Ovo je priča Sofije Lunginović, srpske Jevrejke koja je preživela Holokaust »

Ostavite komentar

Click here to cancel reply.